Reisverslag van een vluchtbegeleider

Op 25 augustus 2019 mocht ik voor het eerst vier hondjes naar NL halen. Ze waren al enige tijd gereserveerd en stonden te popelen om naar hun gouden mandjes te gaan. Ik ben al geruime tijd bemiddelaar en gastgezin. Dus toen de kans zich voordeed om ook eens vluchtbegeleider te kunnen zijn, heb ik die met beide handen aangegrepen.

Reisverslag van een vluchtbegeleider - Skýlos StraysEen dagje Athene

Om 10.45 uur zet ik voet op Griekse bodem. Eenmaal buiten vliegt de geur van asfalt en warmte je neus in. Voor mij (want ik ben half Grieks) voelt het als thuiskomen. Het geluid van het verkeer, het Griekse gebabbel, de tzitzika’s (cicades). Ik kan de hele dag genieten van Athene, want mijn vlucht terug naar Nederland is pas in de nacht.

Op verkenningstocht met Nena

Nena, één van onze rescuers in Athene, wacht mij op. We zullen samen de dag doorbrengen en combineren werk en plezier in één. Tijdens een toeristenrondje door Athene bespreken we allerlei zaken. We praten over de stichting, mijn ervaringen en haar hartverscheurende, maar mooie reddingswerk. En natuurlijk vooral over honden.

Nena laat mij het Akropolis zien, de Agora (markt), oud-Athene en het Parlementshuis. Je weet wel, waar de soldaten met rokjes aan en bolletjes op de schoenen hun dienst doen. Onderweg komen we langs een gebied met veel zwerfdieren. Voornamelijk katten. Nena legt me uit dat je kunt zien voor welke gezorgd wordt. Die katten missen een knipje van het oor, wat betekent dat ze gecastreerd of gesteriliseerd zijn. Helaas wordt dit alleen gedaan door de gemeente op plekken met veel toeristen, in andere wijken worden ze aan hun lot over gelaten.

We lopen ook door modern Athene. Ongelofelijk hoeveel geuren en kleuren er op je af komen. Muziekjes die de stemming erin brengen. Daarna eten we bij een authentiek restaurantje, waar ik uiteraard een echte souvlaki gyros bestel. En heerlijk dat ‘ie is! Eenmaal thuis bij Nena geef ik me over aan een powernap. Achteraf blijk ik die hard nodig te hebben!

16 pootjes mogen mee naar Nederland

’s Avonds laat gaan we op weg naar het vliegveld. Er is geregeld dat we met Fofi van Pet Transport mee kunnen rijden. Zij brengt ons Merlin (nu Pepe) en Pineapple (nu Otto). Op het vliegveld worden wij opgewacht door Maria van Spaz Greece, zij brengt Wolfy (nu Wolf) en Lilly (nu Betty). Eerst even kennismaken natuurlijk en al snel gaat al onze aandacht naar de pups. Wat een heerlijke beestjes! En wat een lieve vrijwilligers.

Reisverslag van een vluchtbegeleider - Skýlos Strays
Wolfy (achter) vindt het wat spannend, maar Betty laat zich niet van de wijs maken.

Wegen, scannen en dan op zoek naar de gate

We gaan naar de incheckbalie, waar ik mijn koffer afgeef. Vervolgens gaan we met de pups naar een speciale balie. Daar wordt elke reisbench gewogen, waarna we naar achter begeleid worden. We komen in de ruimte waar alle koffers terecht komen. In een kantoortje worden de honden uit de reisbenches gehaald. De bench moet daar namelijk door de röntgen gehaald worden. Eenmaal goedgekeurd worden de hondjes naar een stille ruimte gebracht om de reis voor hun zo stressvrij mogelijk te maken. Dan is het voor mij tijd om mijn gate op te zoeken.

Hèt moment is daar!

Om 4.35 uur in de ochtend sta ik weer op NL’se bodem. Nadat ik mijn koffer heb afgehaald, is het nog wachten op de pups. Deze komen aan bij een speciaal afhaalpunt (tegenover band 7). In mijn geval duurt dit een uur. Gelukkig heb ik ruim de tijd om twee karren bij elkaar te scharrelen.

Als luchthavenbegeleider ben jij een onmisbare schakel - Word luchthavenbegeleider

En dan is hèt moment aangebroken. In mijn beleving het leukste van de hele reis. Zodra je de deur door gaat, kom je aan bij de adoptanten die met grote ogen en vol enthousiasme staan te wachten op hun nieuwe gezinslid. Deze eerste kennismaking is bijna onbeschrijfelijk; de liefde is duidelijk voelbaar. Samen zoeken we een invalidentoilet op om de pups in de door de adoptanten meegenomen benches te plaatsen.

Een trotse en voldane vluchtbegeleider

En dan kan de reis terug naar huis beginnen. Eenmaal thuis aangekomen voel ik me trots en voldaan. Ik heb 4 pups een toekomst kunnen geven. Zij gaan een beter leven tegemoet dan ze hadden. En dan denk ik: wat doe ik toch dankbaar werk!

Wiepkje, bemiddelaar en gastgezin bij Skýlos Strays

Hoe gaat het nu?

Op 25 oktober 2019 reizen vier Griekse zwerfpups van het hete Athene naar het nazomerende Schiphol. Lees hier meer over het leven van deze geluksvogels in Nederland.